Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elin Lyrfors, Lukas Morinder, Christoffer Tangen Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkespersonlighet, dialekt, Jennifer Aaker, radioreklam, varumärkesstyrka. Syfte: Att utifrån existerande teori inom marknadsföring-, lingvistik- och psykologiforskning utreda huruvida användandet av olika svenska dialekter har en inverkan på varumärkespersonlighet, köpintentioner, prispremium och gillande. Metod: Examensarbetet har genomförts genom en kvantitativ studie med sin utgångspunkt i positivismen. Arbetet har utförts med en deduktiv ansats vilket innebär att en framtagen teori bevisas eller motbevisas genom en metod. Data har samlats in med hjälp av en enkätundersökning inspirerad av en studie gjord av Jennifer Aaker. Teoretiska perspektiv: Arbetet grundar sig i teorier om varumärkesstyrka och varumärkespersonlighet med stort fokus på Jennifer Aakers studie Dimensions of brand personality från 1997. Inslag av lingvistik och psykologi har använts för att göra studien komplett. Empiri: Arbetets empiri har samlats in genom 35 stycken online-baserade enkätundersökningar innehållande 48 frågor med totalt 449 svarande. 381 svar har plockats ut och använts i empirin. Kraven för att inkluderas i studien var att intervjuobjektet härstammar från Skåne, Norrland eller Uppland, har svarat sanningsenligt och inom rätt tidsram. Resultat: Med hjälp av tidigare teorier kombinerat med vår insamlade empiri har vi fått en större inblick i hur svenska medborgare förhåller sig till olika dialekter i radioreklam. Slutsatserna grundar sig på svaren från intervjuobjekten angående de tre dialekterna; skånska, norrländska och rikssvenska. Det har i studien framkommit att dialekter har en påverkan på varumärkespersonlighet men det föreligger samtidigt inga bevis för att någon av de inkluderade dialekterna bidrar till de varumärkesstärkande effekterna gillande, köpintention och prispremium. Värt att notera är att studien är begränsad till ovanstående variabler, det finns således stora möjligheter till vidare forskning inom ämnet baserat på andra svenska dialekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)