Frilans: identitet och ideal : en surveyundersökning om frilansjournalisters yrkesideal och attityder till informations- och PR-uppdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Denna c-uppsats syftar främst till att studera frilansjournalisters attityder till den journalistiska yrkesidentiteten och yrkesideal samt till arbete inom information och PR, utifrån tidigare forskning om frilansjournalistik och medieteoretiska utgångspunkter. Frågeställningarna är:  Vilka motiv hade frilansjournalisterna i populationen för att bli frilansare? Förändras motiven för frilansarbete inom journalistik under åren som frilansare? Hur påverkas den journalistiska yrkesidentiteten av att vara frilansare? Vilka drivkrafter ligger bakom att ta uppdrag utanför frilansjournalistik? Vilka drivkrafter ligger bakom att ta uppdrag inom information och/eller PR? Hur ser populationens attityder till olika yrkesideal ut, och hur kan dessa relateras till inställningen att ta uppdrag inom information och/eller PR? Enkätundersökningen genomfördes med alla frilansmedlemmar som ingår i SJF:s Frilanskatalogen. Över hälften av de drygt 300 respondenterna hade inom de senaste två åren tagit uppdrag eller haft arbete utanför frilansjournalistik och en tredjedel hade tagit uppdrag inom information, och ett fåtal inom PR. Ekonomiska anledningar var huvudmotivet till att ta uppdrag eller arbete utanför frilansjournalistik överlag och inom informationsbranschen i synnerhet. Yrkesidealen skiljde sig inte betydligt från tidigare undersökningar med svenska journalister, och motiven till varför respondenterna gjort sitt yrkesval hamnade i linje med tidigare forskning med fokus på frihet. Samtidigt hade en tredjedel inom de senaste två åren funderat på att yrkesväxla från journalistik till information eller PR.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)