Transportsektorns övergång till IFRS 16 : En kvantitativ studie om effekterna av den nya leasingstandarden på europeiska transportföretags finansiella rapporter

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: leasetagare har haft starka incitament till att undvika redovisning av leasingavtal i balansräkningen, vilket medfört mycket kritik åt gamla leasingstandarden IAS 17. Den nya leasingstandarden IFRS 16 har sedan 1 januari 2019 ersatt IAS 17, och innebär att alla leasingavtal numera måste redovisas i balansräkningen. IFRS 16 medför väsentliga förändringar för företag som inte redovisat leasingavtal av betydande värden i balansräkningen. Transportsektorn har prognostiserats vara en sektor där effekterna väntas slå till som hårdast i mån av dess leasingintensitet. Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken påverkan tillämpningen av IFRS 16 har haft på Europeiska transportföretags finansiella ställning. Studien kommer att undersöka de effekter som uppstått genom att beräkna förändringen av relevanta nyckeltal sedan implementeringen av IFRS 16 inom transportsektorn och dess delsektorer (sjöfart, flyg, väg- och järnväg samt transportlogistik). Forskningsfrågor: Hur påverkas nyckeltalen soliditet, skuldsättningsgrad, EBITDA, ROA samt ROE i europeiska transportföretags finansiella rapporter? Hur skiljer sig påverkan inom transportsektorns olika delsektorer? Forskningsmetod: Uppsatsen använder sig av en kvantitativ forskningsansats där en analysering av relevant information och data används för att besvara forskningsfrågorna. Relevant information och data är handplockade från kvartalsrapporter över företag som har tillämpat IFRS 16. Uppsatsen avgränsas till ett urval av företag verksamma inom den europeiska transportsektorn. Studien omfattar transportföretag etablerade i länderna Sverige, Danmark, Norge, Tyskland samt Storbritannien. Vidare avgränsas studien till att studera nyckeltalen soliditet, skuldsättningsgrad, EBITDA, ROA samt ROE. Resultat och slutsats: Väsentliga förändringar har uppstått som en konsekvens av IFRS 16. Transportsektorns soliditet, skuldsättningsgrad samt EBITDA påverkades väsentligt, medan ROA samt ROE påverkades i betydligt mindre utsträckning. Den delsektor som påverkats av störst grad är flygsektorn där förändringen av skuldsättningsgrad, ROA och ROA var i störst utsträckning. Väg- och järnvägsektorn samt transportlogistiksektorn har fått utstå störst förändring av soliditet respektive EBITDA. Sjöfartssektorn har påverkats i betydligt mindre utsträckning då majoriteten av nyckeltalen visat sig vara nästintill oföränderliga till följd av IFRS 16.             

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)