"Alla drabbas" : En kvalitativ studie av Cancerfondens och Barncancerfondens reklamfilmer

Detta är en Kandidat-uppsats från HLK, Medie- och kommunikationsforskning

Författare: Frida Johansson; Frida Josefsson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vi lever i en medierad värld där vi dagligen är mottagare för budskap från bland annat tidningar, tv och reklam. Medierna har en stor makt över vad som står på dagordningen och styr därmed våra vardagliga samtalsämnen och tankar. Genom medierna får vi som mottagare ta del av världens alla tragedier, allt från sjukdomar till naturkatastrofer. Många väljer att inte engagera sig och hjälporganisationerna försöker hitta nya vägar för att nå ut till publiken. Detta är en kvalitativ studie som fokuserar på hur de svenska hjälporganisationerna Cancerfonden och Barncancerfondens reklamfilmer är uppbyggda för att övertyga publiken. Detta analyseras genom en retorisk och semiotisk analys av totalt sex reklamfilmer. Av analysen kunde vi se att hjälporganisationerna tar vara på den makt som medierna har för att övertyga publiken. De använder sig även av kända personer som ett retoriskt och semiotiskt tillvägagångsätt i konstruktionen av reklamfilmerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)