Utprövning av Fem Till Femton-formulärets småbarnsversion för utredning av barns utveckling och beteende i åldrarna 25–40 månader

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Huvudsyftet var att normera FTF-formulärets småbarnsversion (FTF-S) på barn i åldrarna 25–40 månader. Ett delsyfte var att validera språkdomänen i FTF-S mot språkskalan i testmaterialet Bayley Scales of Infant Development – tredje versionen (Bayley-III). Ytterligare ett delsyfte var att, med hjälp av ett utvärderingsformulär, undersöka föräldrars upplevelser av FTF-S och ge förslag för vidare utveckling. I studien deltog totalt 33 barn och deras föräldrar, varav 29 barn testades med Bayley-III. Normeringsresultaten för FTF-S visade att medelvärdet var högst för domänen uppmärksamhet/överaktivitet och lägst för domänerna sociala färdigheter och beteende. Valideringen visade att det inte fanns några signifikanta samband mellan språkdomänen i FTF-S och språkskalan i Bayley-III, orsakerna till resultatet diskuteras. Utvärderingsformuläret visade att föräldrarna överlag var nöjda med FTF-S. Förbättringsförslag för FTF-S framtogs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)