Arbetsterapi som kompletterande stödinsats på svenska skolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Inom skolverksamheten utomlands arbetar arbetsterapeuter med att ge individuella insatser till elever med särskilda behov för att de på ett tillfredställande sätt ska fungera i skolaktiviteter, samt stödja och handleda läraren i deras arbete. Att anställa arbetsterapeuter på skolor i Sverige är inte lika vanligt, utan insatser för elever med särskilda behov görs av specialpedagog/speciallärare. Syftet med studien var att undersöka specialpedagogens/speciallärarens insatser i arbetet för elever med och utan formell ADHD-diagnos. En kvalitativ ansats användes med sju intervjuer med specialpedagoger/speciallärare. Materialet analyserades därefter med manifest innehållsanalys. Ur analysen utkristalliserades två huvudkategorier; ’Social miljö’ samt ’Fysisk miljö’, där deltagarna lade störst fokus i sina insatser för att tillgodose elevens behov. I resultatet kunde vi däremot inte se något tydligt fokus på ’Kulturell miljö’. Vi ser områden där specialpedagogens/speciallärarens och arbetsterapeutens kompetens skulle kunna komplettera varandra på ett bra sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)