Reducering av kundreklamationer på ett tillverkande företag med hjälp av lean- och produktionstekniska verktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Anton Adolfsson; Mattias Norelius; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kinnarps är ett företag som tillverkar kontorsmöbler samt tillhandahåller arbetsplatslösningar för kontor och offentliga miljöer. Vid avdelningen som examensarbetet utförs på paketeras bordsben manuellt och processen bidrar till ansenliga reklamationskostnader på grund av att fel bordsben paketeras och skickas till kund. Syftet med arbetet är att ta fram förbättringsförslag som reducerar risken för att bordsbensreklamationer uppstår med hjälp av produktionstekniska verktyg och metoder. För att uppnå syftet skulle flera datainsamlingsmetoder genomföras som analys av historiska data, observationer och intervjuer. Efter utförda datainsamlingsmetoder skulle en rotorsaksanalys skapas.Teori som används för att styrka metodvalen i arbetet beskrivs i den teoretiska referensramen. Arbeten inom liknande områden har även studerats i litteraturstudien. Samtliga av de arbetena kan i något avseende relatera till projektet och dess slutsatser.Den empiriska studien utfördes genom att analysera historiska data i form av föregående års reklamationskostnader, observationer enligt gemba samt intervjuer och samtal med personal på avdelningen. Reklamationskostnaderna för det föregående räkenskapsåret var cirka 723 000 SEK. Genom metoderna kunde ett Ishikawa-diagram skapas för att hitta rotorsaken till att problemet uppstår. Med Ishikawa-diagrammet tillsammans med den teoretiska referensramen och litteraturstudien kunde tre förbättringsförslag som reducerar antalet reklamationer presenteras.Samtliga förbättringsförslag har validerats angående verkningsgrad, kostnad och hur stor insats som krävs vid en eventuell implementering. Utifrån valideringen kunde förbättringsförslaget streckkodsläsare presenteras som det mest lämpliga alternativet. Vid en eventuell implementering uppskattas reklamationerna reduceras med 92% vilket motsvarar en besparing på cirka 665 000 SEK om året i form av reducerade reklamationskostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)