Med hälsan som insats : En kvalitativ studie om elevhälsans arbete att främja psykisk hälsa hos unga kvinnor

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Författare: Elin Bladh Krantz; Felicia Engdahl; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka och utvärdera hur elevhälsan på fyra kommunala gymnasieskolor arbetar för att främja psykisk hälsa hos unga kvinnor. Elevhälsans arbete utvärderades sedan i relation till tre utvalda hållbarhetsmål i Agenda 2030. Studien baseras på en kvalitativ ansats och tar sin teoretiska utgångspunkt i genusteoretisk- och utvärderingsteori. Det empiriska materialet förmedlar utsagor och erfarenheter via semistrukturerade intervjuer. Resultatet av studien visar att elevhälsoteamen upplever ett högt söktryck och en markant ökning av den psykiska ohälsan hos båda könen, men främst hos unga kvinnor. Denna ökning gör det svårt att arbeta främjande och förebyggande, och insatserna tenderar istället att bli åtgärdande, individinriktade och av patogen karaktär. Det finns ett stort driv och engagemang hos studiens deltagare, men resultatet visar att tid och resurser påverkar och försvårar deras arbete. Studiens slutsats blir därför att dagens insatser inom elevhälsoteamen inte uppfyller målen i Agenda 2030, utan att det behövs fler och omfattande satsningar för att detta ska kunna bli verklighet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)