Multi-Channel Strategy : -med fokus på POC Sweden AB:s potentiella försäljningskanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Niclas Ryhage; Daniel Gran; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag är det relativt utbrett bland företag att använda flera försäljningskanaler. Flera kanaler möjliggör att företaget kan nå flera kundsegment och på så vis öka sin lönsamhet. POC Sweden AB designar och marknadsför alpina skyddsprodukter och har idag planer på att använda flera försäljningskanaler. Deras potentiella försäljningskanaler utgörs av fysiska återförsäljare, konceptbutiker och e-handel. POC:s mål med de potentiella försäljningskanalerna är att öka sin lönsamhet utan att varumärkets image reduceras. När ett företag använder sig av flera försäljningskanaler bör företaget vara medvetna om deras för- respektive nackdelar och hur de påverkar företagets verksamhet. POC har därför framfört ett intresse av att författarna upprättar en prioriteringsordning av företagets potentiella försäljningskanaler utifrån deras mål. För att göra detta möjligt har författarna använt sig av teorier som berör distributionsområdet samt inhämtat praktisk information genom två kvalificerade intervjuobjekt. Efter att författarna analyserat ovanstående information har de kommit fram till följande prioriteringsordning; (1) Fysiska återförsäljare, (2) E-handel, (3) Konceptbutiker. Fysiska återförsäljare i form av sportkedjor har alltså första prioritet då de möjliggör högst lönsamhet utan att varumärkets image reduceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)