Hej på dig, är du kille eller tjej? : En studie om hur förskollärare talar om genus
Sammanfattning: Inledning och resultat Studien behandlar begreppet genus. Vårt empiriska underlag består av sju kvalitativa intervjuer med förskollärare verksamma på tre olika förskolor. I arbetet redovisar vi för hur förskollärare förstår och talar om genus. Resultatet visar att begreppet genus anses komplext och att en önskan om att få mer kunskap är hög. Faktorer som kan påverkar arbetet med genus är en god grundsyn, kollegialt lärande, kunskap om genus, strategier och material i verksamheten. Även pedagogens roll är av vikt när det handlar om att bemöta barnen ur ett genusperspektiv och samhällets normer. Olika perspektiv och diskurser som framkommer i resultatet visar att begreppet genus är omfattande och i viss mån svåröverskådligt. Syfte Syftet är att skapa kunskap om hur förskollärare tolkar och talar om genus samt vilka faktorer som kan påverka arbetet för en jämställd förskola. Metod Kvalitativ metod, semistrukturerad intervju.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)