Förskolans innemiljö. Fem pedagogers tankar kring val av material och lokalers utformning

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tematisk utbildning och forskning

Sammanfattning: Denna undersökning bygger på fem kvinnliga förskollärares uppfattningar om förskolans fysiska innemiljö. Syftet är att ta reda på vad förskollärare tänker kring material och utformning av lokaler. I litteraturdelen berörs olika syn på barn och på förskolan som institution samt teorier kring material och den fysiska innemiljön. Eftersom jag söker förskollärares olika uppfattningar, använder jag mig utav en kvalitativ metod och genomför fem intervjuer. Mitt resultat visar att det är flera delar som påverkar förskollärarnas tänkande kring utformningen av förskolan, bl.a. barnens önskemål, tradition, styrning till att handla från vissa affärer och värderingar kring vad som är nyttigt och bra för barn. En slutsats som kan dras är att förskollärares barnsyn samt uppfattning om vad en "god" barndom innebär, är avgörande för dennes tänkande kring utformningen av förskolans fysiska innemiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)