"Två ord som är lagt ihop" : En jämförelse mellan andraspråkselever och svenskelevers nominalfraser

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för nordiska språk

Författare: Rebecca Reimer; [2012]

Nyckelord: Nominalfras;

Sammanfattning: I denna uppsats har tio uppsatser, som skrivits inom det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk, analyserats både kvantitativt och kvalitativt i syfte att se på vilket sätt språknivån skiljer sig. Fem uppsatser är skrivna av elever som följer läroplanen för svenska och fem av elever som följer läroplanen för svenska som andraspråk.    Hypotesen var att andraspråkselevers texter skulle utmärka sig genom att ha färre både framförställda och efterställda bestämningar och mindre komplexa nominalfraser. Dock var skillnaderna som framkom egentligen inte av kvantitativ art utan av kvalitativ. Även om avvikelserna var relativt få, förekom de och då nästan uteslutande i andraspråkselevernas texter. De fel och avvikelser som var tydligast var: fel genusval, att dubbel bestämdhet saknades där den var nödvändig och att en del idiomatiska avvikelser förekom. Forskningen bekräftar att dessa avvikelser är vanligt förekommande även hos avancerade inlärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)