Att prata ekonomi på europeiska: Hur den politiska kommunikationen förändrades i Sverige och Norge efter EU-omröstningen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilken effekt ett medlemskap i den Europeiska unionen har haft på Sveriges politiska partiers kommunikation. För att genomföra undersökningen har vi använt de politiska partierna i Norge som referenspunkt. Denna studie använder sig av ”theory of Europeanization” och ”Greens theory of Salience Issues” som teoretisk grund för att försöka förklara den förändring som skett inom den politiska kommunikationen i Sverige efter EU-medlemskapet. Undersökningen baseras på partiprogram från de två största partierna i respektive land. De partiprogram vi valt är skrivna före och efter de båda ländernas EU-omröstningar. Vi har använt oss av en kvalitativ textanalys för att identifiera och presentera ett helhetsintryck av den politiska kommunikation vi studerat. Vår studie visar hur de svenska politiska partiernas kommunikation har förändrats till följd av ett EU-medlemskap. Detta har lett till en smalare politiskt debatt där partierna, i sin kommunikation, blir mer positivt inställda till marknadsliberalism och lägger större vikt vid frågan ekonomisk tillväxt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)