Lärares professionalism ur ett OECD-perspektiv : En kritisk diskursanalys om lärares professionalism

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva, analysera samt problematisera diskursen, med tillhörande kunskap, om lärares professionalism. Studien genomfördes med utgångspunkt i dokument från organisationen OECD. Med inspiration från Norman Faircloughs modell för kritisk diskursanalys studerades ett OECD-dokument och analyserades i relation till Faircloughs och Michel Foucaults teorier samt tidigare forskning. Studiens resultat visade att en konceptualisering av lärares professionalism framträder inom OECD-diskursen samt att kvalitet, professionalism som kollektiv angelägenhet och i synnerhet effektivitet är centrala teman. I detta uttrycks kvalitet och kollektiv professionalism vara medel för att uppnå målet effektivitet. Studiens resultat visade vidare att de diskurstyper som framträder är en konceptualiseringsdiskurs, en stöddiskurs, en kollektivitetsdiskurs, en kvalitetsdiskurs, en effektivitetsdiskurs samt en policydiskurs. I studien framgår även att lärares professionalism tillskrivs en särskild betydelse vilket medför skapandet av en viss kunskap inom OECD-diskursen. Denna kunskap förefaller ha sin utgångspunkt i ett särskilt sätt att se på lärares professionalism. Studien visade slutligen att insatser kring lärares professionalism uttrycks, av OECD, vara prioriterade för nationell policy. Inom ramen för detta skrivs lärares professionalism fram som ett fokus för policy i termer av att "lösningar" kring detta även uttrycks vara lösningar för ett utbildningssystem "i kris".

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)