Erfarenheter av matematik i förskolan : förskollärares upplevelser av arbetet med matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Vi har skrivit en kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik i förskolan, förskollärares upplevelser av arbetet med matematik. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares upplevelser och erfarenheter av arbetet med matematik för att bidra med en ökad kunskap till barns matematiklärande och utveckling i förskolan. Eftersom vi väljer att undersöka förskollärarnas upplevelser valde vi att utgå från fenomenologiska vetenskapsteorin i denna studie. Metoden som användes för att besvara forskningsfrågorna var semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. Vårt empiriska material bearbetades genom Giorgis analysmetod. Resultatet visar att förskollärares erfarenheter har betydelse för hur de upplever arbetet med matematik i förskolan. I resultatet kom vi fram till tre teman och dessa tre teman är sammanfattning av deras upplevelser av arbetet med matematik. Det första temat är: lustfyllt, meningsfullt och intressant. Tema två är ett gemensamt lärande, en god lärmiljö, vardagsmatematik och närvarande förskollärare. Slutligen handlar tema tre om utmaningar och osäkerhet. Studiens slutsats visar att förskollärares upplevelser och erfarenheter har betydelse för hur de väljer att arbeta med matematiken i förskolan. Förskollärarna vill inte att barnen ska få liknande upplevelser av matematik som de själva hade under sin skolgång, de vill skapa bättre förutsättningar för barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)