ChessCraft

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Procedurell generering är ett kraftigt verktyg för att kunna skapa en stor mängd spelvärldar utan att själv behöva manuellt designa spelplaner en och en. Med bra programmerade algoritmer kan man få tillgång till en nästan obegränsad mängd av unika spelvärldar med mycket mindre arbete. Vårt uppdrag är att skapa spellogiken och spelplansgenerering till ett spel som ska skickas in som bidrag till Swedish Game Awards[1], som är nordens största tävling för spelutveckling. Vi samarbetar med en annan grupp som ska göra Nätverk och Server-funktionalitet. Deras uppgift är att skapa en huvudserver-applikation, och ett klient/server-system där två spelare kan spela mot varandra med en av spelarna som agerar server. Slutgiltiga målet är att integrera de två olika projekteten till en slutgiltig produkt. Spelet vi tänker skapa är ett schack-baserat spel som utspelar sig i en 3D-miljö. De två spelarna kommer att ha en mängd olika enheter som de kan välja att köpa för sina pengar, kallade för credits i spelet. Spelarna använder sina enheter för att förstöra motspelarens enheter, och målet är att besegra motståndarens kung. Spelet pågår tills någon av spelarnas kungar är besegrad eller tills en av spelarna ger upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)