Gymnasieungdomars anknytningsmönster och känsla av sammanhang i relation till betyg

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: För att undersöka eventuella samband mellan skolungdomars anknytningsmönster, känsla av sammanhang (SOC) och skolresultat, gjordes en undersökning av fyra samhällsvetenskapsklasser i årskurs 2 på en gymnasieskola i södra Sverige, totalt 82 respondenter. Anknytningsmönster undersöktes med hjälp av den svenska versionen av ASQ-formuläret, SOC-29 användes för att fastställa nivån av känsla av sammanhang och betygsresultat i matematik, engelska och svenska samlades in för att mäta skolprestation. Undersökningsurvalets anknytningsmönster tycks överensstämma med tidigare studier och det finns ingen skillnad mellan könen. Det finns inget signifikant samband mellan anknytningsmönster och betygsresultat i denna undersökning och inga tidigare studier har funnits att jämföra med. SOC-resultaten i undersökningsurvalet tycks låga vid jämförelser med tidigare studier. Att det i urvalet finns signifikant skillnad i SOC-resultat mellan könen stämmer däremot med tidigare undersökningar i det att männen rapporterar något högre resultat än kvinnorna. SOC-resultaten i denna undersökning är inte signifikant korrelerat med betygsresultaten vilket andra studier visat. Mellan trygg- respektive otrygg anknytning och SOC-resultat finns signifikant korrelation där tryggt anknutna ungdomar har högre SOC jämfört med de otryggt anknutna. Detta resultat stämmer med tidigare undersökningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)