Styrkor och svagheter med formell och informell samhällsundervisning - Kunskapsutveckling i relation till undervisningsmetoder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt grundar sig i frågeställningen om vad forskning säger hur samhällsundervisning bör utformas i årskurs 4-6, för att säkerställa kunskapsutveckling hos alla elever. Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka risker och fördelar med olika undervisningsmetoder. Metoden som har använts är informationssökning, där alla resultat är vetenskapligt granskade och anses därför relevanta. De begrepp som främst diskuteras i översikten är multipla intelligenser, meningsfullhet, behaviorism och tillgänglighetsmodellen. I diskussionen ställs fördelar och risker med formell respektive informell undervisning mot varandra i relation till dessa begrepp och frågeställningen. Kunskapsöversikten mynnar ut i en slutsats, som visar att forskning menar att lärare bör utforma samhällsundervisning ur ett informellt perspektiv, men att det bör finnas en formell ram som tydliggör strukturen för eleverna. Således är vår slutsats, efter undersökning av forskning, att det krävs en blandad form av undervisningsmetoder för att säkerställa kunskapsutveckling hos alla elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)