Att födas globalt- En studie om hur personliga nätverk påverkar internationaliseringsprocessen av ett Born Global-företag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Inom denna studie behandlas de personliga nätverkens påverkan på ett Born Global-företags internationaliseringsprocess. Studieobjektet är JOMED, ett företag inom den medicintekniska branschen. Dess viktigaste produkter är s k stents, vilka används vid behandling av kärlsjukdomar. Studiens litteraturkapitel behandlar tre områden, Born Globals, internationaliseringsteori samt nätverksteori. Med Born Globals avses företag som i mycket nära anslutning till sin tillblivelse internationaliseras. Inom avsnittet om internationalisering kommer vi bl a att använda oss av Uppsalaskolans modell för att undersöka företagets internationaliseringsprocess. Uppsalaskolans modell beskriver att ett företags internationaliseringsprocess sker gradvis, dvs att företaget först expanderar verksamheten till marknader i sin geografiska och kulturella närhet. Nätverksteori innefattar såväl industriella som personliga nätverk. De sistnämnda behandlar relationer mellan olika individer. Beträffande JOMED har det visat sig att de personliga nätverken har varit av särskilt stor betydelse för företagets internationaliseringsprocess. Personliga nätverk påverkar om företaget överhuvudtaget etableras på en utländsk marknad, de styr i viss omfattning på vilka marknader företaget etableras och de accelererar företagets etableringsprocess på en utländsk marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)