Artikel 31 : barns rätt till lek : en förutsättning för barns utveckling, livskvalitet och vårt samhälles framtid?

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Det här arbetet syftar till att höja kunskapsnivån bland landskapsarkitekter gällande FN-konventionen om barns rättigheter, i synnerhet artikel 31, barns rätt till lek. Detta för att kunna säkerställa barnets rättigheter genom de möjligheter till påverkan en landskapsarkitekt har. För att vara en bidragande del för kunskapshöjningen och säkerställandet av rättigheterna och artikel 31, krävs det en förståelse för vad barns lek är och hur den tar sig i uttryck. Vad betyder barns rätt till lek för en landskapsarkitekt? Hur kan konventionen tolkas om den blir svensk lag? Vilka verktyg kan en landskapsarkitekt använda för att säkerställa barns rättigheter? Dessa frågor är viktiga frågor att ställa sig då Barnsrättsutredningen lämnat förslag att inkorporera Barnkonventionen i svensk lagstiftning. Resultatet av litteraturstudien visar att lekens betydelse för barn är oerhörd viktig. Leken fyller ett psykiskt, fysiskt och socialt utvecklingssyfte men är även ett sätt för barnet att förhålla sig till sin verklighet och omgivning. Leken fyller en funktion av trygghet när barnets utmanas i vardagen. Därför behöver Barnkonventionen stärkas för att säkerställa barns rätt till lek, alltså barnets utveckling. Barnkonsekvensanalys är ett verktyg som kan användas för att säkerställa barns rättigheter och bör användas i alla projekt som rör barn, däremot inte utan barnets perspektiv delaktigt under hela analysprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)