”En vilja att läsa” : En studie om läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en elevgrupp med svenska som andraspråk på högstadiet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Författare: Andrea Grapengiesser; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med hjälp av Christina Clark och Kate Rumbold, Linda B. Gambrell och Joanna Giota, diskuteras skillnaden mellan elevers fritidsläsning och skolläsning, med fokus på läsintresse, läsattityd och läsmotivation hos en grupp elever med svenska som andraspråk på högstadiet. Den kvalitatitva undersökningen utgörs av semistrukturerade intervjuer med elever på högstadiet. Studien visar att fritidsläsning och skolläsning kan lära av varandra. I ett didaktiskt perspektiv behöver läraren närma sig fritidsläsningen genom till exempel valet av litteratur som intresserar och känslomässigt påverkar eleverna, en mångfacetterad syn på litteraturläsning och framför allt mer tid att läsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)