Textila ytor och volymer

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

Författare: Helena Kihlgren; [2009-06-30]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Det som några av mina senaste projekt bottnar i är min fascination för att skapa ytor i textila material. Jag strävar efter att skapa en spänning eller en rörelse i materialet men det är också mitt sätt att uttrycka mig i. Det som jag verkligen uppskattar är att en yta kan innehålla egenskaper eller kvalitéer som står i opposition till varandra. Det gäller både den känslomässiga undertonen och ytans fysiska uppenbarelse. Många gånger föreställer jag mig att relieferna i textilen är som en blindtext som man skulle kunna läsa genom att stryka med fingerspetsarna över ytan. Det handlar då om en berättelse eller en dikt som står skriven, andra gånger mest om upprepade ord. Kanske handlar det om materialets taktila egenskaper som jag försöker översätta eller också om en djupare undermedveten känsla eller utstrålning som jag vill åt. Under mitt första år på master utbildningen i textilkonst experimenterade jag mig fram mycket med olika tekniker och byggde upp en materialbank. Där finns nu en uppsjö av olika komponenter såsom siden, fårull, ylletyg, sammet, tjock ullgarn, japansk silke tråd, bomulls trådar, siden trådar, silver, koppar, gamla handgjorda spetsar, japanskt papper mm. Tanken är att jag utgår från min materialbank, skisser, experiment, materialprover och tar med mig in i detta kommande blocket. Ide` Jag vill undersöka hur ett textilt verk kan integrera i ett rum genom att använda mig av eller utgå från det allra nödvändigaste såsom ljusinsläpp och belysning men också undersöka om mina textila ytor kan beröra känslor, bilder och mening. En del av arbetet kommer att gå ut på att utmana gängse syn på funktionalitet och bearbeta epitetet ´designkonst´. Tema Skulpturala textila konstruktioner

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)