Är en lättläst Pelle Svanslös lika snäll? –en komparativ studie baserad på Gösta Knutssons originalbok om Pelle Svanslös och dess lättlästa version

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Denna komparativa studie analyserar och jämför Gösta Knutssons originalbok Pelle Svanslöspå äventyr (1968) med dess lättlästa version Här kommer Pelle Svanslös (2001). Syftet medstudien är att undersöka om båda böckerna förmedlar samma budskap, detta genom attsynliggöra likheter och skillnader mellan karaktärer, miljö och händelser. Syftet är också attundersöka hur böckerna kan användas av lärare i skolans värdegrundsarbete. Studien utgårfrån en kvalitativ komparativ metod och den narratologiska teorin, genom att använda sig avMaria Nikolajevas redogörelser av historiens huvudkomponenter. Analysen visar på bådelikheter och skillnader mellan böckerna, där den främsta skillnaden är att händelserna somhuvudpersonen Pelle Svanslös är med om är olika efter det fjärde kapitlet i båda böckerna.Trots att historien till stora delar skiljer sig åt förmedlar båda böckerna ändå till största delsamma budskap om vänskap, snällhet, allas lika värde och avståndstagande från mobbning.Det innebär att lärare kan använda sig av antingen originalboken eller den lättlästa versionen iarbetet med skolans värdegrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)