Elevernas delaktighet, erfarenhet och ansvar kring vila på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med detta utvecklingsarbetet var att bidra med kunskap om hur elever på fritidshemmet kan vara delaktiga i undervisningen kring vila. Målet med projektet var att möjliggöra för eleverna att finna lugn och ro på fritidshemmet när ramfaktorerna brister. På fritidshemmet där utvecklingsarbetet genomfördes var barngruppen stor och ytan begränsad. För att genomföra detta utvecklingsarbete användes tre huvudområde: delaktighet, erfarenhet och ansvar. Eleverna var delaktiga i planeringen och fick erfarenhet genom att pröva på och ansvara för olika aktiviteter. Utvecklingsarbetet dokumenterades genom ljudupptagning och loggboksskrivande. Resultatet visade att elevernas delaktighet i undervisningen kring vila gjorde att de fick möjlighet till att finna lugn och ro på fritidshemmet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)