Kaffet spelar roll : En kvalitativ studie över organisationen Rättvisemärkts varumärkeskommunikation och hur en grupp mottagare uppfattar varumärket

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad organisationen Rättvisemärkt vill kommunicera med sitt varumärke och hur en grupp mottagare uppfattar det. Genom att göra intervjuer med kommunikationsansvarige på Rättvisemärkt samt personer som via sina organisationer/företag medverkat i Rättvisemärkts kampanj ”Vi dricker Rättvisemärkt kaffe”, utreder vi våra frågeställningar för att kunna uppnå undersökningens syfte. Rättvisemärkt är ett varumärke eller snarare en produktmärkning, vilket innebär att endast produkter kan vara märkta, inte företag, platser eller annat. Det är ett mervärde åt företag eller produkter. Varumärket Rättvisemärkt påträffas på bland annat kaffe, kakao, apelsiner och textiler. För att få använda varumärket krävs ett skriftligt avtal med organisationen Rättvisemärkt. Avtalet innebär dels att endast produkter från producenter som är registrerade av organisationen Rättvisemärkt skall köpas och rapportering av inköpta varor men även regler för användning av märket. Teoretiska utgångspunkter som vi har använt oss av i studien är kommunikation och varumärke. Kommunikation, för att få en djupare förståelse av överföring av ett meddelande fungerar, vilket är grunden för varumärkeskommunikation och varumärkesbyggande. Metoden vi använt för vår undersökning är en kvalitativ analys av intervjuer, där vi tolkat och sökt efter de framträdande synpunkterna bland intervjuerna. Vårat resultat bygger på fem övergripande teman med tillhörande underkategorier och citat. Slutsatsen med vår undersökning är att organisationen Rättvisemärkt vill, genom sitt varumärke, förmedla sina kärnvärden samt att det ska vara enkelt att välja rättvisemärkta produkter. Vidare att den grupp mottagare som vi har intervjuat till stor del associerar varumärket till organisationen Rättvisemärkts kärnvärden. Två aspekter bör dock has i åtanke, dels att gruppen av mottagare som intervjuats är en grupp medvetna konsumenter och att resultatet av undersökningen hade kunnat få ett annat innehåll om andra konsumenter hade undersökt. Även att den undersökta gruppen även associerade varumärket till faktorer som organisationen Rättvisemärkt inte vill bli förknippad med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)