En praktik full av mening : En kvalitativ studie om nyanlända ungdomars motivation och lärande i praktik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Ungdomar med utländsk bakgrund har svårare än andra att etablera sig i arbetslivet och möter utmaningar i övergång från skola till arbetsliv. Praktik är en strategi som förespråkas för att underlätta etablering för utlandsfödda och av den anledningen fokuserar denna kvalitativa studie på hur praktik kan förstås som en meningsfull aktivitet för nyanlända ungdomar. Studien utgår från ett praktikprogram som är utformat inom socialtjänstens verksamhet för ensamkommande barn (EKB) i Umeå Kommun och erbjuder möjlighet till praktik för ungdomar på deras boenden. Fokus i studien är ungdomarnas och handledarnas motivation för att delta i praktik och hur de upplever praktik vad gäller lärande och utveckling av kompetenser. Det empiriska underlaget utgörs av sju intervjuer varav tre ungdomar, tre handledare och en praktiksamordnare intervjuats. Resultatet visar att ungdomarna i studien motiveras av att träffa människor och att de upplever att de utvecklar sin kommunikativa, sociala och medborgerliga kompetens i mötet med människor. Under praktiken upplever ungdomarna att de har fått möjlighet till att träffa människor och knyta kontakter utanför boende och skola. Både ungdomar och handledare drivs av en inre motivation för att delta i praktikspåret och de upplever det som en meningsfull aktivitet. För ungdomarna är det en möjlighet till lärande och meningsfull fritid medan praktiken för handledarna innebär ett medmänskligt ansvar, som upplevs som en del av ett samhällsansvar. I förhållande till praktikspårets syfte kan sägas att ungdomarnas och handledarnas upplevelser stämmer överens till stora delar. Viktigast för överenstämmelsen är ungdomarnas och handledarnas motivation och engagemang i praktiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)