Analys av länkarm till transportcykel

Detta är en M1-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Det här arbetet har utförts på Starke Cycles och dess syfte är att analysera länkarmen till MacPhersons hjulupphängningssystem för deras nya prototyp av transportcykel. För att analysera länkarmen delas arbetet in i olika delmoment. Delmomenten består av mekanikberäkningar, materialframtagning, CAD-modellering, strukturmekanikberäkningar och analyser i FEM. Materialval utförs med hjälp av materialdatabasen CES EduPack. CAD-programmet Solidworks används för att skapa en CAD modell av själva länkarmen. För att analysera länkarmen används Solidworks simuleringsverktyg för att få fram spänningskoncentrationerna.   Starke Cycles är ett privat cykeltillverkningsföretag. Deras affärsidé går ut på att tillverka och utveckla miljövänliga elcyklar för transport av gods. Normalt sätt så transportera gods med hjälp av lastbilar. Nackdelen med att transportera gods i en lastbil jämfört med transportcyklar är att den förorsakar avgaser, hög risk för trafikolyckor och förseningar. Dessa nackdelar är en huvudorsak till varför Starke Cycles har satsat på att tillverka transportcyklar. Elmotorerna som används i transportcykeln medför inga utsläpp av avgaser. Storleken på transportcykeln är betydligt mindre vilket medför mer plats för medtrafikanter på gator och vägar och risken för trafikolyckor minskas. Förseningar sker sällan på grund av att transportcykeln har tillåtelse att köras på cykelbanor och detta gör transporten av gods smidigare och snabbare.     Resultatet presenteras som en 3D-modell och länkarmen når målen som var satta i arbetet. Materialvalet för länkarmen föll på låglegerat stål av sorten AISI 4340 normaliserad. FEM-analysen i Solidworks visar att spänningskoncentrationerna i länkarmen klarar av den maximala statiska lasten med en god säkerhetsfaktor på 200 vid maximal last av transportcykeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)