Medför den fria leken fria val? : -En diskursanalys om förskollärarnas tal om barns fria lek i förskolan samt hur de positionerar sig i förhållande till den.
Sammanfattning: Den fria leken förekommer i barnens vardag hela tiden både i hemmen och i förskolans olika miljöer. Den fria leken finns alltid där men får möjligen inte lika stort utrymme för reflektion kring vad den faktiskt innebär och hur betydelsefull den kan vara. Hur mycket reflekteras det kring den fria leken och hur medvetna är förskollärarna kring vad den fria leken bidrar med till barnen. Hur medvetna är förskollärarna om sitt eget deltagande i den fria leken och hur deras delaktighet skapar förutsättningar för barns lärande och utveckling.Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärarna talar om den fria leken och positionerar sig i förhållande till den.Vår studie utgår ifrån en Foucault inspirerad diskursanalys där vi använder oss av tematisk analys som verktyg för diskursanalysen. Den är baserad på en kvalitativ undersökningsmetod där vi valt att utföra studien i form av intervjuer med förskollärare. Genom intervjuerna ville vi undersöka förskollärares sätt att tala om den fria leken i förskolan och hur de positionerar sig i den.Den fria leken har en stor betydelse i förskolans verksamhet. De diskurser som framträder i förskollärares tal om den fria leken, är bland annat den fria leken är otroligt viktig, ansvarstagande samt lek är en utbildning.Informanterna i studien ifrågasätter om den fria leken ska anses som fri då det är mycket som bidrar till att den inte blir så fri i den utsträckning som önskas. Förskollärare kan inta flera olika positioner i verksamheten, bland annat maktposition som kan både anses som negativt och positivt. Detta påverkar i sin tur barnens egna inflytande på den fria leken.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)