ELEVERS TANKAR KRING MODERSMÅLSUNDERVISNING En kvalitativ undersökning om flerspråkiga elever i grundskolan årskurs 4-6

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att få reda på flerspråkiga elevers tankar kring modersmålsundervisning samt vilka motivationsfaktorer som påverkar dessa elever att läsa sitt modersmål i en andraspråksmiljö. Med andraspråksmiljö menas svenska som samhälls- och skolspråk. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för tillägnandet av andraspråk och att satsningen på detta är avgörande för flerspråkiga elevers andraspråksutveckling och för deras framgång i skolan. Metod: I denna studie används en kvalitativ metod och tillvägagångssättet att samla in data är genom intervjuer. Sammanlagt 12 elever som går på modersmålsundervisning i årskurs 4-6 intervjuades. Resultat: Studiens resultat visar att modersmålsundervisning gagnar modersmålsutveckling och identitetsutveckling. Dessutom visar resultatet att dessa elever upplever en positiv inverkan av modersmålsundervisningen trots de begränsade lektionstillfällena. Det framgår i resultatet att eleverna påverkas av både yttre- och inre motivation. Faktorer som föräldrar, kompisar, lust och känsla påvisas som motivationskällor vid analysen av resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)