Vegetationens betydelse för barnets lek : en studie av lekplatser

Detta är en L3-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Författare: Petra Wahlund; [2008]

Nyckelord: lekplats; vegetation; barn; lek; tåliga växter;

Sammanfattning: Det här examensarbetet är inriktat på att se vilken betydelse vegetation har för barnets lek. Har det någon betydelse, eller inte? Hur påverkas leken av vegetation på en lekplats? Jag har fördjupat mig i litteratur om ämnet, utfört observationer av barns lek på utvalda lekplatser och intervjuat personer som arbetar med projektering av lekmiljöer för barn. Bakgrunden till arbetet är att jag under min utbildning till Landskapsingenjör genomgick kursen markprojektering. Vi fick där projektera en lekplats till en förskola. Vid ett tillfälle hade vi en föreläsning med miljöpsykolog Fredrika Mårtensson. Hon talade om hur barn påverkas av och utvecklas av sina utemiljöer. Hon påpekade att barn behöver trygga men utmanande lekplatser. Jag blev inspirerad av den föreläsningen och ville veta mer om barns utemiljöer. Barn är beroende av en stimulerande utemiljö. Det har forskats om behovet av gröna utemiljöer både för vuxna och barn i många år, både utomlands och i Sverige. Barn har rätt att kräva en god och säker utemiljö som utmanar dem och möjliggör dess vidareutveckling mot en vuxen individ. Barn lär sig om livet genom att leka. Vegetation på en lekplats stimulerar barnets fantasi och möjliggör olika slags lek. En lekplats utan vegetation uppfyller inte barnets experimentlusta och behov av utforskande. I detta arbete har jag kommit fram till att vegetationen bör implementeras bland lekredskapen för att det ska locka barnen att leka bland den. Konflikter kring lekredskap är vanligt men mindre vanligt bland vegetation eftersom dess funktion inte är förutbestämd. Vid valet av vegetation som är lämplig för lekplatser är det viktigt att man inte placerar ut giftiga växter utan tålig oöm vegetation. Barnets sinnen som syn, lukt, hörsel och känsel ska stimuleras. Då barnets fantasi inte har några gränser kan den enklaste lilla pinnen innebära många olika saker. Barnet har också behov av att finna och skapa egna hemliga platser där de kan leka ifred från de vuxna eller andra barn. Att känna att en plats är ens egen är mycket viktigt för barnets självförtroende och identitet. Vid projektering av lekplatser vill man som projektör införa vegetation för att skapa en mer naturlik miljö för barn att vistas i. Väldigt ofta arbetar man i motvind och har en låg budget att hålla sig till och attityder hos beställaren som egentligen inte bryr sig om hur lekplatsen ser ut, utan mest att den ska uppfylla säkerhetskraven som ställs. För framtiden är det viktigt att de som arbetar med utformningen av våra utemiljöer har kunskapen och förmågan att övertyga makthavarna om vikten av gröna utemiljöer i människors närhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)