Förstudie inför uppförande av laddstationer för elbilar på personalparkering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för Industriell ekonomi, Elektro- och Maskinteknik

Författare: Carl Bjernstrand; [2018]

Nyckelord: Elfordon; laddstationer;

Sammanfattning: Under de senare åren har antalet elbilar ökat i antal och antalet elbilar förväntas också fortsätta att öka under de kommande åren. Då antalet elbilar ökar behövs följaktligen fler laddstationer avsedda för laddning av dessa. Arctic paper Munkedals AB avser att uppföra laddstationer för laddning av elbilar, i första hand för besökande till fabriken. Intill fabriken finns flera parkeringsytor avsedda för personal samt en besöksparkering, ca 120 personalparkeringar har tillgång till uttag avsedda för motorvärmare. Det vore ekonomiskt fördelaktigt att ansluta de tilltänkta laddstationerna till den befintliga anläggningen för motorvärmarcentralerna. Förstudien innefattar en sammanställning av data för befintlig anläggning för matning av motorvärmarcentraler. Utifrån sammanställda data har befintliga kablars belastningstålighet beräknats, resultatet av beräkningarna visar att det i 2 centraler är möjligt att byta till en högre säkring. I rapporten förklaras också övergripande hur elbilar samt laddstationerna fungerar. Från ett urval av leverantörer redovisas produkter som anses vara relevanta för förstudien. Lösningar samt kostnader för dessa har tagits fram utifrån 2 scenarion, där de befintliga motorvärmarcentralerna antingen ersatts av laddstationer eller kvarstår enligt nuvarande utförande. Lösningarna omfattar parkeringsytan vid 40kV ställverket, samt 1 laddstation vid besöksparkeringen avsedd för besökande. Väsentligt för de bägge lösningarna är lastbalanseringssystemet, vilket möjliggör ett större antal laddstationer än vad som annars vore möjligt med avseende på befintlig anläggnings dimensionering. Av de 2 redovisade alternativen för uppförande av laddstationer, anses alternativ 2 där motorvärmarcentralerna ersätts av laddstationer som mest lämpligt att gå vidare med. Alternativet innebär vid en total utbyggnad att 15st laddstationer kan uppföras till en kostnad av ca 525 kkr. Då lösningen är skalbar är rekommendationen att utföra utbyggnaden i etapper, allt eftersom behovet uppstår. Vilket innebär att statistik kring laddning kan sammanställas och analyseras för att få ett bra underlag inför en fortsatt utbyggnad. Genom att utföra utbyggnaden i etapper fördelas den totala kostnaden över tid, initialt innebär ett uppförande av 1 laddstation för besökande en kostnad på ca 110 kkr.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)