Astrid Lindgrens filmer som komplement till de läromedel som finns i ämnet livskunskap
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Astrid Lindgrens filmberättelser kan vara ett komplement till deläromedel som används i ämnet som kommit att kallas livskunskap. Huvudfrågorna är varför just AstridLindgrens filmer är användbara i detta ämne samt på vilket sätt vi som pedagoger kan använda oss av dem i vårundervisning. Genom att undersöka livskunskapsämnets historia och de metoder och modeller som används iskolan idag har jag funnit en väg in för filmerna. Metoden som använts är filmanalys i dialog medlitteraturstudier. Forskning kring livskunskap, barns tv-tittande och Lindgrens filmer har varit grunden förarbetet. Materialet som använts är litteratur kring dessa ämnen samt Lindgrens filmer. Resultatet visar attLindgrens filmer är användbara i livskunskapsundervisningen som diskussionsunderlag och som komplement tillde läromedel som finns. Det är av stor betydelse för läraryrket att utgå ifrån de lärande i sin undervisning.Genom att variera materialet som används kan fler elever fångas upp och bli delaktiga. Livskunskap som ämneär i högsta grad aktuellt för verksamma pedagoger i skolan då värdegrunden inleder den nya läroplanen. Dethuvudsakliga som Lindgrens filmer kan tillföra livskunskapsundervisningen är att de utgör gemensammareferenser. Genom att visa en filmsekvens och utgå ifrån den i diskussioner har elever fått en chans att få sammaförförståelse. Det finns alltid saker att utveckla och den här uppsatsen ger ett förslag på hur man kan föra inLindgrenfilmerna i livskunskapsundervisning.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)