Gymnasieelvers attityder och engagemang till ämnet religion

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Per Säbom; [2012]

Nyckelord: Attityder; Engagemang; Gymnasie; Religionsämnet;

Sammanfattning: Lärare försöker göra sitt bästa i att försöka inspirera elever. En avgörande del i att försöka inspireraen elev är att försöka förändra elevens attityder till att bli mer positiva till ämnet. Denna studiessyfte är att försöka avgöra vilka förutsättningar det finns för lärare att engagera elever genom attinspirera dem. Därför har jag gjort en enkätundersökning bland 104 gymnasieelever som går förstaåret på gymnasiet och undersökt deras attityder till ämnet religion, deras engagemang i att lägga nertid och energi i ämnet och sambandsnivån mellan de två företeelserna. Resultatet visar att elevernasattityder till ämnet religion kan betraktas som relativt positiva, men inte i jämförelse med tidigareundersökningar i elevers attityder till skolverksamheten i allmänhet. Samma resultat gäller nivån avengagemang till ämnet, så är de relativt goda men inte i jämförelse med tidigare undersökningar tillelevers engagemang till skolarbete i allmänhet. Eleverna var mer engagerade att lägga ner tid ochenergi under lektionstid än vad de var i att lägga ner energi utanför lektionstid. Stora skillnaderuppenbarades mellan könen där kvinnor var starkt mer positiva och engagerade till ämnet religion.En liten grupp med män gav väldigt negativa kommentarer till religion och ämnet religion. Ettstarkt samband visade sig mellan elevers attityder till ämnet religion och i deras engagemang i attlägga ner tid och energi i att studera religion. Det var även en stark skillnad ikorrelationskoefficientsnivån (mått för samband) när man jämför sambandet mellan eleversattityder till ämnet religion och deras engagemang i att lägga ner tid och energi i att studera religionunder lektionstid och mellan elevers attityder till ämnet religion och deras engagemang i att lägganer tid och energi i att studera ämnet religion utanför lektionstid, det först nämnda hade myckethögre värde. Det kan vara av värde att veta att när man ger hemuppgifter så är förmodligen andrafaktorer starkare än deras attityder i jämförelse med undervisning under lektionstid. En av dessafaktorer är till exempel viljan att ha högre betyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)