”Jag ville bara att någon skulle hålla mig i handen en stund” - Kvinnors upplevelse av telefonkontakt med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning
Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige ombeds kvinnor att ringa till den koordinerande barnmorskan innan ankomst till sjukhus inför kommande förlossning. Kvinnors behov i den första telefonkontakten är individuell och koordinatorns förhållningssätt är central och målsättningen således att uppnå ett vårdande samtal där både koordinatorn och kvinnan kan känna tillfredsställelse. Koordinatorn bör visa ett genuint intresse för kvinnan i telefonen och hennes berättelse samt beakta kvinnans egna kunskaper och tankar. Syfte: Att beskriva kvinnors upplevelse av telefonkontakten med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning. Metod: Nio kvinnor intervjuades och dataanalyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Kvinnor rekryterades via Facebook. Intervjuer genomfördes både via telefon och via fysiska möten. Resultat: Dataanalys resulterade i ett tema: Ett känslomässigt laddat samtal med tre huvudkategorier. En känsla av trygghet, bekräftelse i situationen och få känna sig speciell samt sex underkategorier: Tillitsskapande samtal, när tryggheten fallerar, bli tagen på allvar, att mötas av misstro, personligt bemötande och att vara en i mängden. Slutsats: Resultatet påvisar att kvinnor upplever den första kontakten med koordinatorn som känslosamt, oavsett om det upplevs som bra eller dåligt. Gemensamt var att kvinnor önskade individuellt anpassad rådgivning och hade behov av att känna trygghet. När det gällde beslutsfattande om att åka in till förlossningsavdelningen ville kvinnor ha stöd, både genom att barnmorskan beslutade åt dem eller att få ta beslutet själva.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)