Förutsättningar för leverantörsstyrda lager : En studie om hur leverantörsförhållanden och olika materials egenskaper påverkar VMI.

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: I takt med att företagen blir mer globala ökar även konkurrensen och tillverkningsföretag pressas hårdare för att nå lönsamhet. Genom att optimera företagets Supply Chain och utveckla tillverkningens materialförsörjning stärks konkurrenskraften hos företagen.   Vendor Managed Inventory (VMI) är ett materialförsörjningssystem som företag kan använda som hjälpmedel för att utveckla sin Supply Chain. Det är ett lagerstyrningssystem där det tillverkande företaget delar med sig av sina försäljningsprognoser och annan kundinformation till leverantören. Sedermera är det upp till leverantören att ansvara för att fylla på tillverkarens lager och övervaka så att lagernivåerna hålls inom de gränser som parterna har avtalat om. Systemet ställer högra krav på att företaget väljer rätt leverantör och material att inleda samarbetet med. Teorierna inom VMI är långt ifrån kompletta, därav är forskningsfrågan i studien grundad på det forskningsgap som identifierats och således; Vilka egenskaper krävs hos leverantörer och material för att VMI-system ska fungera i tillverkande företag? Studiens teoretiska syfte är att utveckla dagens teorier inom VMI för tillverkande företag med en modell som berör egenskaper hos leverantörer, tillverkande företag, och material. De två praktiska syftena är utformade för att mynna ut i praktiska rekommendationer till case-företaget. Syftena avser att vägleda case-företaget och andra medicintekniska företag med val av leverantörer och material att ansluta till VMI.   Studien som vi har gjort är en fallstudie vid företaget Maquet Critical Care AB som tillverkar och säljer medicinteknik. Studien baseras på en kvalitativ och en kvantitativ datainsamling, den kvalitativa datainsamlingen grundades sig på 11 intervjuer med anställda på företaget samt två av företagets leverantörer.  Den kvantitativa studien genomfördes med hjälp av insamlad data, om bland annat 168 olika material, från företagets affärssystem.   Vi har använt oss av flera teorier och tidigare studier för att skapa en förståelse för hur andra företag och forskare har studerat VMI. Resultatet från studien visade på att de materialegenskaper som hade betydelse för ett fungerade VMI är ABC-klass, ledtid, årsförbrukning, produktkategori, och geografisk placering, samt att de leverantörsegenskaper som har betydelse för fungerande VMI är geografisk placering av leverantör, och antalet material leverantören förser tillverkaren med.   Förhoppningen är att case-företaget ska kunna använda de praktiska råden och förbättra nuvarande och framtida VMI-samarbeten, och att tillverkningsföretag med liknande förutsättningar kan vägledas av resultaten. Vårt teoretiska bidrag är att utveckla dagens teorier inom VMI för tillverkande företag med en modell som berör egenskaper hos leverantörer, tillverkare, och material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)