Läsningar på ytan och djupet : En jämförelse av två läroböcker i Svenska 1 riktade till yrkesprogram respektive högskoleförberedande program
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att jämföra uppgifter som finns i samband med litterära texter i litteraturavsnitten från två läroböcker i Svenska 1. Den ena läroboken, Insikter i svenska (Harstad & Tanggaard 2011), riktar sig till yrkesprogram och den andra läroboken, Språket och berättelsen (Gustafsson & Wivast 2017), riktar sig till högskoleförberedande program. Jämförelsen utgår från vilken slags läsning som efterfrågas i uppgifterna. Resultatet används för att skapa en bild av den tänkta läsaren i respektive lärobok. Metoden är en innehållsanalys som kategoriserar läsarter och räknar ut läsartskategoriernas storlek. Efterfrågan av läsarter ger en bild av modelläsarna i enlighet med Ecos (1979) termer. I läroböckerna efterfrågas liknande läsarter men i olika utsträckning. Båda läroböckernas modelläsare ska främst bearbeta textens explicita handling. Modelläsaren i läroboken för högskoleförberedande program förväntas även i större utsträckning bearbeta textens implicita aspekter. Läroböckernas modelläsare ska fortsättningsvis utgå från sig själva när de bearbetar texter. Modelläsaren i läroboken för yrkesprogram ska även i större utsträckning vara kreativ. Båda modelläsarna ska analysera texternas form. Modelläsaren i läroboken för högskoleförberedande program förväntas dock i större utsträckning analysera kritiskt. Slutligen förväntas ingen av modelläsarna att lägga större vikt på kunskap utanför texterna som exempelvis vem författaren är och vilka andra verk som hen har skrivit. Resultatet bekräftar till stor del tidigare forskning. Modelläsaren i läroboken för yrkesprogram styrs till en ytlig läsning och modelläsaren i läroboken för högskoleförberedande program styrs till en djup läsning. Skillnaderna kan leda till att likvärdigheten påverkas negativt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)