Synen på geografi bland gymnasieelever : Hur skiljer sig attityden mot ämnet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Författare: Petra Jörnelind; [2016]

Nyckelord: geografi; gymnasiet; gymnasieelever; attityd; intervjuer;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att jämföra och se om det finns någon skillnad i attityden mot geografiämnet bland de elever som läst geografi på gymnasiet gentemot de elever som inte läst det under sin tid på gymnasiet. Det tillvägagångssätt som jag använt mig av är intervjuer med åtta elever som går på ett gymnasium i Uppsala. De går samtliga tredje året på gymnasiet, där hälften av de deltagande eleverna läst geografi. Resterande fyra elever har inte läst geografi under sina gymnasieår, och kommer heller inte göra det. Intervjuerna genomfördes med hjälp av en intervjuguide samt min Ipad för att spela in intervjuerna. Frågorna som ställdes under intervjun berörde elevernas tankar och åsikter kring ämnet geografi. Det visade bland annat att större delen av de deltagande eleverna ansåg geografi vara ett bra ämne att ha läst, även bland de elever som inte läst geografi på gymnasiet. Vidare var kartor och länder något tre av fyra bland de som inte läst geografi vara det första de tänkte på när de hör ämnet. Alla elever som deltog kände sig mer eller mindre oroliga inför framtiden gällande mänskligheten och miljön. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)