Prestationsmätning i en hybridorganisation : En fallstudie i ett kommunalägt företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Prestationsmätning utgör en betydande del när organisationer ska översätta sin strategi till praktiken. Tidigare forskning har identifierat svårigheter med utformning och uppföljning avprestationsmått vilka kan medföra bristfällig förankring mellan organisationens strategi och detsom mäts. Denna studie behandlar prestationsmätning i hybridorganisationer där existerandeforskning belyser att utmaningen med prestationsmätning i en sådan organisation är attbalansera de två logikerna, affärsmässighet och samhällsnytta. Studien syftar till att undersökavilka svårigheter som kan uppstå med prestationsmätning i en hybridorganisation och ämnartill att skapa en större förståelse för hur användningen av prestationsmätning går till och upplevsi en sådan organisation. Studien präglas av en deduktiv ansats och är av kvalitativ metod.Empirisk data har insamlats genom intervjuer med respondenter vilka är verksamma i ettkommunalägt företag. Studiens resultat tyder på att balansgången av de två logikerna inte ärkännbar i arbetet med prestationsmätning. Vidare indikerar resultatet att utformningen avprestationsmått upplevs svårare i jämförelse med uppföljningen av prestationsmått. Författarnaföreslår framtida forskning som behandlar prestationsmätning i en annan typ avhybridorganisation. Detta för att undersöka huruvida resultatet går i linje med denna studiensutfall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)