Den postfeministiska (mar)drömmen : Framställning av genus i Tom Fords reklamkampanj 2008 utifrån postfeministiska teorier och teorier kring manlighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

Författare: Nina Toiviainen; [2010]

Nyckelord: reklam; genus; bildanalys; semiotik; modefotografi; Tom Ford;

Sammanfattning: Syftet för denna uppsats har varit att undersöka hur den växande feministiska kritiken mot objektifierande och stereotypiska framställningar av kvinnor under 1970- och 1980-talet har påverkat framställningen av genus i modereklam i nutid. Jag har även undersökt vilken funktion de nya kvinnouttrycken har i reklam, vars målgrupp är män. Jag har undersökt detta genom en fallstudie, en semiotisk näranalys av 4 bilder från Tom Fords modereklamkampanj för mäns kläder från 2008. Jag har utgått från postfeministiska teorier samt teorier kring maskulinitet. Mina frågeställningar var följande: -          Hur framställs kvinnan respektive/i förhållande till män i Tom Fords reklamkampanj? -          Hur ser den här typen av postfeministisk reklam ut? -          Vilken funktion har den postfeministiska kvinnan i reklam avsedd för män? -          Har man i grunden förändrat reklamens genusuttryck och budskap efter den feministiska kritiken? Resultaten visade att både kvinnor och män framställs genom postfeministiska uttryck, kvinnor ofta som starka individer och sexuella subjekt och män som mer feminiserade och androgyna. Kvinnor är inte längre bara objekt för mäns blickar, nu betraktas kvinnan av både män och kvinnor. Framställningen av männen utvecklades mot s.k. dual marketing, där man i marknadsföringen började ta hänsyn även till homosexuella kunder. Dessa nya genusuttryck är ett direkt resultat av den feministiska mediekritiken. Man tog hänsyn till feminismen och kritiken och bröt de gamla stereotypa framställningarna. Dessa nya framställningar har dock inte resulterat i mindre objektifierande genusuttryck. Om någonting så har dessa ökat hos både kvinnor och män. Kvinnor fortfarande används som dekoration och argumenteringsverktyg, och i denna kampanj även för att minska effekten på dual marketing. Skillnaden, och den röda tråden, är en stark medvetenhet och användandet av ironi som gör kritiken mycket svårare. Den feministiska mediekritiken hade i slutändan en motsats påverkan på framställningen av genus i dagens modereklam och har inte i grunden förändrat reklamens genusuttryck och budskap.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)