“Lek är väl lek?” : En studie om obehöriga vikariers uppfattningar om lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie handlar om att undersöka outbildade förskollärarvikariers uppfattningar om lek. Detta har undersökts genom sex intervjuer på fyra olika förskolor där vikarierna har fått berätta om deras uppfattningar kring detta. Dessa svar har sedan analyserats och tolkats utifrån studiens syfte och sorterats till tre huvudkategorier som presenteras i resultatdelen: Vikariers uppfattningar om lek, Vikariers uppfattningar om sin roll i barns lek samt Vikariers uppfattningar om förskollärarens roll i jämförelse med sin egen roll i barns lek. Det visade sig att barns lek ses som något som är tillhörande barnen och förknippas med barns egna initiativtaganden, vilket i sin tur påverkade vikariers rolltagande i barns lek som ofta blev rollen som observatör. Diskussionen behandlar hur detta påverkar barns lärande och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)