Frånvarande eller marginaliserade kvinnor: : Framställningar av buddhistiska kvinnor i läromedel för gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Marcus Nilsson; [2012]

Nyckelord: Läroböcker; religion; buddhism; textanalys; bildanalys; kvinnor;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken utsträckning och sammanhang som fem läromedel i religionskunskap behandlar kvinnorna i kapitlen om buddhism. Undersökningen ämnar också presentera bakomliggande faktorer till det ämnesinnehåll och plats kvinnor ges i buddhismkapitlet med utgångspunkt tidigare forskning. Materialet har analyserats utifrån en kvantitativ bildanalys och en kvalitativ innehållsanalys.                                 Resultatet av denna studie visar att läroboksförfattarna ägnar minimal uppmärksamhet åt kvinnorna när det gäller bild och textinnehåll. Resultatet visar också på läroboksförfattarna brist på kunskap att uppmärksamma kvinnliga perspektiv i buddhism vilket medfört att läromedlen är genusmässigt bristfälliga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)