Hemlig dokumentering på djurfabriker : En receptionsteoretisk fokusgruppsstudie om visuell djurrättsaktivism

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats fokuserar på reception av hemlig dokumentation på djurfabriker. Genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer samt med hjälp av visuell elicitering lägger studien fokus vid hur visuella texter kodas av en avsändare och avkodas av en mottagare. Studien gräver in i betydelsen av aktivistisk kommunikation ur ett receptionsperspektiv genom att undersöka hur mottagaren tolkar djurrättsaktivistisk visuell kommunikation på sociala medier. Resultatet av fokusgruppstudien är att en mottagare avkodar djurrättsaktivistiska inlägg med visuellt dokumentärt material och text publicerade på Facebook-sidan Svensk djurindustri – baksidan, på ett förhandlat sätt när man tar hänsyn till hela innehållet i inläggen som består av visuellt material och text. Den upplevda subjektiviteten hos avsändaren gällande det visuella materialet i avsändarens kommunikation är en aspekt som spelar roll i mottagarens avkodning. Oavsett om receptionen visar sig att vara förhandlad, visas motstånd lättare hos intervjupersonerna om skulden läggs på mottagaren men om moraliserandet sker indirekt, verkar budskapet att tas emot av intervjupersonerna med större acceptans. Huvudsakligen upplever mottagarna att avsändaren har som motiv att försöka påverka mottagarens åsikt om djurindustrin genom information, moralisering, skuldbeläggning och genom att använda sig av chockerande visuellt material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)