Socialtjänstens litteracitetsvillkor på ett medborgarkontor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur besökare på ett medborgarkontor uppfattar och agerar utifrån de villkor de ställs inför vid proceduren att ansöka om försörjningsstöd. Studien utgick från en mikro-etnografisk forskningsdesign som byggde på en modifierad form av grundad teori med deltagande observation och genomfördes på ett medborgarkontor. Tolkningsramen utgick från begreppet ”litteracitet” och forskning som genomförts inom området för litteracitet. Slutsatserna för studien var att de villkor som socialtjänsten ställde på besökare vid proceduren att ansöka om försörjningsstöd uppfattades som svårtillgängliga, samt svåra att förstå. Det lades ett egenansvar på besökare att hantera detta själva. Dessa villkor förutsatte att besökare kunde hantera ett byråkratiskt språk, digitalisering och att förstå socialtjänstens regler och rutiner. Socialtjänsten anpassade inte villkoren utifrån besökares sätt att använda sina läs-och skrivkunskaper. För att försöka förstå socialtjänstens villkor agerade besökare utifrån strategier såsom att använda sig av sina sociala nätverk och att komma till medborgarkontoret för att träffa en samhällsvägledare. Samhällsvägledaren fungerade på detta sätt som en länk mellan socialtjänsten och besökares sätt att använda sina läs- och skrivkunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)