Styrformer genomsyrar allt? : En komparativ undersökning av Design Management och Kvalitetsstyrning

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att Design Management bidrar till implementeringen av Total Quality Management (som i denna studie tillsammans med New Public Management framförs som Kvalitetsstyrning). Syftet med denna studie är att tillföra en utökad vetenskaplig kunskap om styrformerna Design Management och Kvalitetsstyrning samt deras likheter. Genom att informanter som har erfarenheter av dessa styrformer har delat med sig av sina perspektiv har styrformernas centrala delar sållats ut och jämförts med teori och tidigare forskning. En kvalitativ metod valdes i denna studie för att kunna skapa en förståelse och en tolkning av informanternas erfarenheter av fenomenen som avsågs undersökas. Totalt genomfördes åtta intervjuer med informanter som antingen forskar, arbetar eller undervisar om Kvalitetsstyrning/Design Management. Resultatet i denna studie visade att Design Management och Kvalitetsstyrning har många centrala delar gemensamt förutom mått, som endast är en central del i Kvalitetsstyrning. Centrala delar som är gemensamma för båda styrformerna är: värderingar, ledning, kultur, kompetens/medarbetare, innovation, kunder/användare, kvalitet och effektivitet. Analysen visade att det mest centrala för både Design Management och Kvalitetsstyrning är att de måste genomsyra hela organisationen på alla nivåer. Kulturen och värderingarna som styrformerna innehar måste anammas av alla medarbetarna för att styrformerna ska kunna implementeras. Författarna önskar att denna studie kan öka förståelsen för individer och organisationer som vill arbeta med Kvalitetsstyrning eller Design Management och för de som vill tillägna sig mer kunskap om styrformerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)