Barnlitteratur som ett läromedel i religionsundervisning : En strukturerad litteraturstudie med fokus på F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Hilda Friström Walch; Johanna Gustafsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur barnlitteratur kan användas som ett redskap i religionsundervisning och vilka material som används i religionsundervisning idag. Studien är ett konsumtionsarbete och tidigare forskning har granskats genom en innehållsanalys. Studien kommer fram till att läroböcker tycks vara det mest använda läromedlet i religionsundervisning idag och att barnlitteratur inte är vanligt förekommande. Studien presenterar resultat kring positiva effekter av användandet av barnlitteratur i religionsundervisning. Genom att elever får ta del av barnlitteratur om andra kulturer och religioner kan det ge eleven en djupare förståelse för sig själv och på så sätt även för andra. Barnlitteratur kan göra att elever får sätta sig in i andra människors känslor och liv och på så sätt öka empati och medmänsklighet hos eleverna. Metoder som studien presenterar kring användandet av barnlitteratur är diskussioner, illustrationer och gestaltningar. Användandet av dessa metoder samt vilka positiva effekter dessa kan ge presenteras även. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)