Parkförvaltningens anpassning för olika åldersgrupper : om social multifunktionalitet i en urban park

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: I urbana landskap som blir alltmer tätbebyggda, med minskade grönområden, finns ett behov av parker av god kvalitet som passar olika brukargrupper. Förvaltning av grönytor är viktig för att behålla och utveckla kvaliteten hos befintliga parker. För att parker ska vara inkluderande för alla krävs att alla får möjlighet att använda dem utifrån sina behov och önskemål. En möjlighet för förvaltningen att säkra detta kan vara att utveckla multifunktionella parker för flera brukargrupper. Genom promenadintervjuer i en park i centrala Landskrona undersöks barns, ungdomars och äldres användning och upplevelser i parken, samt parkförvaltningens syn på anpassning och inkludering av olika brukargrupper. Resultatet redovisar olika miljöerbjudanden som parker ger samt synen på parkens förvaltning hos de tre åldersgrupperna. Parkförvaltningens anpassning för brukare, erfarenheter av att involvera medborgare och synen på multifunktionalitet redovisas också. Studien visar att det finns likheter och skillnader i hur parken används, upplevs och vilka behov och önskemål som finns hos de tre åldersgrupperna. Viktiga aspekter hos de tre grupperna är en uppskattning till livfullhet, naturkontakt, behov av sociala platser för den egna åldersgruppen, rena och trygga parker samt en variation av olika element, stämningar och aktiviteter i parken. Social multifunktionalitet kan utvecklas på både programmerade och oprogrammerade platser men funktioner som kan störa varandra behöver beaktas. De olika gruppernas motivation till att delta i parkförvaltningen var olika men alla uppskattade att erbjudas möjligheten att delta. Flera förslag och råd ges till parkförvaltare på hur anpassning för olika åldersgrupper kan ske i parker och hur social multifunktionalitet kan utvecklas för att skapa inkluderande parker för olika åldersgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)