Fuskets digitala gråzon - En intervjustudie med fyra högskolestudenter om utmaningar i distansutbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Den här studiens syfte är att bidra till kunskaper om fusk i högre studier och identifiera utmaningar med distansutbildning. Vilka utmaningar kan det finnas för universitet och för studenter och hur hanteras gränsdragningen mellan lärande, tillåtna hjälpmedel och fusk? Fyra intervjuer gjordes med fyra studenter inom två olika fakulteter på Lunds universitet. Intervjuerna fokuserade på frågor om de digitala verktyg som används under distansutbildningen och vilka riktlinjer och regler som fanns att tillgå för studenterna vid digitala examinerande moment. Det ställdes även frågor om studenternas erfarenheter av och attityder till fusk och distansutbildning. Studenterna reflekterar över vilka konsekvenser distansutbildningen kan ha för deras lärande och om de verkligen besitter de kompetenser de förväntas ha vid examen. Resultatet visar att studenterna kunde använda sig av resurser i hemmet såsom kurslitteratur, internet, samarbete och anteckningar för att genomföra examinerande moment. För studenterna var det inte självklart vilka metoder som var tillåtna eller otillåtna på grund av otydliga riktlinjer. Vad som räknades som fusk var beroende av studenternas egen tolkning och definition och kunde legitimera otillåtna hjälpmedel för att utföra de examinerande momenten. Studien analyserade studenternas utsagor utifrån neutralisering om hur fusk kan legitimeras samt intrycksstyrning som förklaring till hur studenten förhåller sig till olika miljöer såsom klassrum, tentasalar och det egna hemmet. Som avslutning analyserades studenternas upplevelser och erfarenheter av distansutbildningens konsekvenser utifrån ideér om högskoleutbildningens funktioner. Förslag till vidare forskning kan vara att undersöka distansutbildningens utmaningar i större skala med fler studenter, fakulteter, universitet och utbildningar med praktiska inslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)