Benchmarkings potential i offentlig verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar till att utveckla ett teoretiskt ramverk för att kartlägga benchmarkingprocessen. Vidare skall ramverket tillämpas för att beskriva vilka effekter projektet ”Hemtjänst och särskilt boende” har lett till i nätverket Ystad-Österlen. Slutligen skall studien presentera en analys utifrån det teoretiska ramverket om varför eventuella diskrepanser, mellan projektets avsedda syften, och de faktiska effekterna, uppstår. Metod: Studien har utförts genom en kvalitativ fallstudie av Jämförelseprojektet ”Hemtjänst och särskilt boende” i Ystad-Österlen. En abduktiv ansats har använts där teori har reviderats allt eftersom empiri har tillkommit. Teoretiska perspektiv: Benchmarking, lärande, förändringsprocesser Empiri: Det empiriska materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med chefer på olika nivåer från kommuner i nätverket Ystad-Österlen. Resultat: Kommunerna i nätverket stöter generellt på problem som härrör definition och förklaringar av nyckeltal. Vidare genomgår kommunerna främst enklare former av lärande bestående av felkorrigering. Detta utan kunskap och vägledning. Djupare former av lärande och förändring uppnås ej fullständigt på grund av brist på resurser och drivkraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)