Det relationsbyggande arbetet : En kvalitativ studie om företags perspektiv på kortsiktiga kundrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Kundrelationer har blivit allt viktigare i alla branscher på grund av teknologisk utveckling och ökad konkurrens. Företags fokus har till följd av detta förflyttats från produkter till kunderna. Avsikten med denna studie har varit att ta reda på vilka incitament som finns för att arbeta med kundrelationer och hur det arbetet ser ut, med hänsyn till de meningsskiljaktigheter som förekommer i tidigare forskning avseende betydelsen av kundrelationer. Detta har studerats på relationen mellan hyresvärdar som tillhandahåller studentbostäder och deras hyresgäster, vilket är en relation som karaktäriseras av kortvarighet på grund av boendets tillfälliga karaktär. Den begränsade mängd forskning som behandlar kortsiktiga kundrelationer och den långsiktighet som ofta lyfts fram i befintlig forskning, medför att det finns ett särskilt intresse av att öka kunskapen om denna relation. Syftet med denna studie har varit att ta reda på vilka incitament företag har för att arbeta med kortsiktiga kundrelationer samt beskriva hur det relationsbyggande arbetet ser ut. Denna kvalitativa studie behandlar hyresvärdens perspektiv, sex hyresvärdar med studentbostäder har intervjuats. Det kan konstateras att dessa hyresvärdar arbetar med relationsbyggande aktiviteter mot sina studenthyresgäster, trots studentbostadens tillfälliga karaktär och den kortvarighet som relationen karaktäriseras av. Incitamenten för att arbeta med kundrelationer, vilka identifierades i denna studie, är rykte, konkurrenskraft, nöjda kunder, förtroende och varaktighet. Studiens resultat visar även att hyresvärdarna arbetar med relationer genom att uppfylla hyresgästernas behov, vilket görs genom god kommunikation samt olika aktiviteter och åtgärder. Organisationens utformning var ytterligare en aspekt som spelade roll för det relationsbyggande arbetet, främst då utformningen möjliggör kommunikation med hyresgästerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)