Per Hasselberg och Flickan som erotiskt objekt. En problematiserande analys av den nakna kroppen reproducerad i Per Hasselbergs skulpturer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: I denna uppsats tittar jag närmare på Per Hasselbergs tre lovordade skulpturer, Näckrosen, Snöklockan och Grodan. Jag vill se vilken typ av naken kvinnokropp och kvinna som Per Hasselberg reproducerar i sina verk, och på vilket sätt etiska och moraliska värderingar kan tänkas ha förbisetts i konsten när vi fortsatt reproducera dessa verk in i 2000- talet. Med hjälp av teoriperspektiv som "den manliga blicken" av Laura Mulvey och "framing the female body", av Lynda Nead analyserar jag Näckrosen, Snöklockan och Grodan för att kunna fastställa vilken representation av den nakna kvinnokroppen som reproducerats i dessa verk. Med hjälp av Bourdieus teori kring det sociala rummet och kapital görs också en bakgrundsanalys för att diskutera vilka det egentligen är som lyft fram och hyllat dessa konstverk. Avslutningsvis problematiseras konstnärens relation till modellerna för att se vilka etiska och moraliska värderingar som undgåtts i konsten, just för att det är konst. Vad är egentligen problemet med att en 16 åring ligger med särade ben på en näckrosbädd väntandes på att befruktas av solen, mannen?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)